Zeilschip Swaene is in 2001 te water gelaten en is een Nederlands ontwerp Van de Stadt Design. Het type is een Norman 41. Het is een zeer robuust en stabiel schip met een hefkiel waardoor we ook in ondiepe wateren kunnen ankeren of varen. In de ruime beschutte kuip kan je heerlijk buiten zitten. Door de deck saloon kan je er ook voor kiezen om bij regen of kou binnen van het uitzicht te genieten.
Duurzaamheid: We varen zo veel mogelijk onder zeil. Voor licht weer als er weinig wind is hebben we ook grote zeilen aan boord zodat we ook bij weinig wind kunnen blijven zeilen. Wanneer de motor aan moet gebruiken we zo mogelijk milieuvriendelijke GTL i.p.v. dieselolie. De dieselkachel is vervangen voor een gaskachel en in de haven verwarmen we elektrisch.
Technische gegevens van het zeiljacht Swaene
De Swaene is een degelijk gebouwd aluminium schip en uitgerust met alle benodigde veiligheids- en navigatiemiddelen. De schipper zal samen met de bemanning aan het begin van elke zeilreis uitleg geven over het schip en de veiligheidsprocedures.
Om de brandveiligheid aan boord te waarborgen mag er binnen in het schip niet gerookt worden. Voor uw eigen veiligheid en die van de andere opvarenden, wordt er tijdens het varen geen alcohol gedronken!
Type: | Van de Stadt Design Norman 41 Deck Saloon |
Bouwjaar: | 2000 |
Lengte: | 12.50 m |
Breedte: | 4.00 m |
rompmateriaal: | Aluminium |
Diepgang minimaal / Maimaal: | 1.25 m / 2,5 m Hefkiel met bulb van 3.000 kg |
Zeiloppervlak: | 125 m² |
Motor: | 50 pk Beta Marine |
Generatorset: | —- |
Omvormer: | 2,5 kW, Mastervolt combi |
Accu capaciteit | 24 v 450 aH en 80 AH dynamo. 12v 150 aH met een 65A dynamo |
Dieseltank: | 400 l |
Watertank: | 600 l |
Vuilwatertank: | 200 l |
Accomodatie: | 6 passagiers |
Bemanning: | 1 / 2 personen |
Hutten: | 3 hutten met tweepersoons bed |
1 bunk | |
Toilet en douche: | 1 toilet, 1 douches + buitendouche |
Veiligheidsuitrusting
– Automatisch opblaasbare reddingsvesten met lifeline
– 2x AIS-SART, een drijvende SOLAS gekeurde Search and Rescue Transponder die de positie met een noodsignaal verzend over de VHF voor de omringende scheepvaart.
–2 gekeurde brandblussers, 2 blusdekens
– brandslang aangesloten op de buitenwaterpomp voor bluswater.
– In het schip zijn 2 bilgepompen e zodat in geval van schade het binnendringende water weggepompt kan worden. Als back-up systeem is er een mobiele lenspomp.
– Duikpak droogpak, voor de bemanning om een drenkeling te begeleiden bij het aan boord takelen
– xx Persoons reddingsvlot met geïsoleerde dubbele bodem (met SOLAS keur en SOLAS A-pakket uitrusting). Het vlot wordt automatisch opgeblazen mocht het schip zinken.
– Reddingsboeien met licht (met SOLAS keur).
– Vuurpijlen en handfakkels (met SOLAS keur).
– <EPIRB xxxx> vernieuwen (Emergency Position Indicating Beacon), deze zend een noodsignaal via satellieten naar de kustwacht met de positie en scheepsnaam. Mocht het schip zinken, wordt de EPIRB automatisch geactiveerd.
– VHF-DSC marifoon (Digital Selective Calling), met deze marifoon kunnen verschillende noodsignalen worden verzonden met automatisch de positie en scheepsnaam (MMSI-nummer).
– Handmarifoon.
– SOLAS gekeurde radarreflector.